شکوه شهرسلامتی بهرام

شکوه شهرسلامتی بهرام

شرکت شهر سلامتی بهرام بکـر در سال 1379در زمینی به مساحت 17000 متر مربع واقع در تهران اتوبان ساوه کیلومتر 15  منطقه صباشهر جهت تولید محصولات گیاهی تاسیس گردید و پس از بررسی های زیاد پیشرفته ترین ماشین آلات تولید شیر سویا را وارد ایران نمود.

کارهای تحقیقاتی این شرکت با مهندسین و متخصصین و دانشمندان 20سال به طول انجامید.

شرکت بکر اهداف والایی را دنبال می کند

1-گیاهخواری

2-حمایت حیوانات

3-حفظ محیط زیست

4-کاهش گازهای گلخانه ای

5-رعایت طبع و مزاج

6-تامین 10 اسید آمینه ضروری بدن

7-ارگانیک

8-مهار 14 بیماری

تاریخچه سویا

سویا یا لوبیای روغنی از  نباتات قدیمی و بومی آسیاست.در مورد سویا روایتهای مختلفی وجود دارد ولی اکثراً سرچشمه سویا را در شمال شرقی چین می دانند.کشاورزان نیمه شرقی چین شمالی در دوران حکومت سلسله ای شانگ(1700-1100 سال قبل از میلاد مسیح) سویا را اهلی کردند.چندین هزار سال است که مردم آسیای شرقی از سویا برای غذای انسان و دام و به عنوان دارو برای درمان برخی اختلالهایی که در بدن انسان رخ می دهد استفاده می کنند.پراکنش جغرافیایی نشان می دهد که ممکن است موطن گیاه شناختی استرالیا باشد.سویا یکی از 5 دانه مقدس(برنج، گندم، جو، ارزن و سویا) محسوب می شود.نام چینی گیاه   بوده که کم کم به سویا تبدیل شده است.دانه سویا تقریباً تمامی نیازهای پروتئین، چربی و فسفولیپیدهای  تغذیه آسیایی ها را برطرف می کرد.

دانه سویا در حدود 200 سال قبل از میلاد از چین به کره و سپس در قرن سوم پس از میلاد وارد ژاپن شده است و در قرن هفدهم به عنوان گیاهی نا آشنا از شرق در اروپا معرفی شد و در سال 1756  توسط ملوانی به نام ساموئل باون به اروپا برده و در سال 1875 کشت آن در اروپا شروع شده . در سال 1851 دکتر بنجامین فرانکلین ادوارد سویا را به نیمه غربی ایالات متحده آمریکا وارد کرد و حدود 100 سال دارای اهمیت خاصی نبود، اما اکنون کشور آمریکا یکی از بزرگترین و بیشترین تولید کننده سویا در جهان است و اما در سال 1313 هجری دانه سویا برای اولین بار توسط اداره فلاحت ایران وارد گردید که به صورت مقداری بذر سویای خوراکی در ناحیه گیلان و نیز مقداری بذر سویای علوفه ای در ناحیه کرج توزیع گردید . در سال 1341 کارخانه روغن نباتی شاه پسند اقدام به وارد کردن واریته های سویا و توسعه کشت آنها نمود و در سالهای 1353-1352 وزارت کشاورزی اقدامات دامنه داری جهت هر چه بیشتر دانه های روغنی انجام داد. وزارت کشاورزی طی سالها تلاش و ترویج توانست کشت سویا را به تدریج گسترش داده و معمول نماید به طوری که در سال 1373 از سطحی معادل 103 هزار هکتار حدود 23000 تن محصول با عملکردی معادل 2/2 تن در هکتار تولید شود.در حال حاضر در ایران در استانهای گلستان، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، لرستان، فارس، اصفهان و خراسان سویا کشت می شود. طبق آمارهای بدست آمده در سال 1391 میزان کشت سویا در ایران حدود 180,000 هزار تن می باشد.

سویا قرنهاست که قسمت مهمی از رژیم غذایی کشورهای آسیای شرقی جهان را تشکیل می دهد و امروزه به عنوان یک کالای استراتژیک نه تنهای پاسخگوی مصارف غذایی متنوع در زنجیره گسترده غذایی است بلکه مصارف صنعتی فراوانی نیز دارد و طی فرآیندی فرآوری شده و انواع خوراکی ، نوشابه، مواد مایع غلیظ کننده و تخمیری و فرآورده های لبنی شیر، پنیر و گوشتی از سویا استحصال می شود.

سویا در ایالات متحده آمریکا به عنوان یک منبع سرشار از روغن خوراکی ارزان محسوب و قسمت اعظم کنجاله سویا در تغذیه دام و بخشی از آن در مصارف غذایی مصرف می گردد.

سویا و تناسب اندام

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سویا می‌تواند مانع افزایش سلول‌های چربی در بدن شود. این در حالی است که بیشتر مردم با مشکل اضافه وزن روبرو هستند و علی‌رغم استفاده از قرص‌ها و تجهیزات لاغری، باز هم چاق اند. زنان و مردان جوان به دلیل داشتن مشغله فراوان در زندگی، تغذیه مناسب ندارند و به مقدار کافی ورزش نمی کنند. به همین دلیل با کاهش فعالیت‌ بدنی و افزایش سن، مشکل اضافه وزن در آن ها دیده می‌شود. افزایش میزان چربی بدن، خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر: سکته قلبی، درد مفاصل ، شکستگی استخوان، سرطان سینه و سایر سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. چگونه سویا باعث کاهش وزن می‌شود؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پروتئین سویا باعث کاهش وزن می‌شود. سویا می‌تواند با استفاده از مکانیسم‌های مختلف باعث کاهش یا توقف رشد سلول‌های چربی در زنان و مردان شود. استفاده از محصولات طبیعی سویا بهترین روش پیشنهادی برای کاهش وزن است. مصرف سویا در بین مردم ژاپن زیاداست. مطالعات نشان داده که ژاپنی‌ها لاغرترین مردم جهان بوده و از نظر طول عمر طولانی‌ترین عمر را دارند. همان‌طور که در مقالات متعدد آمده است دانه سویا حاوی ترکیبات بیواکتیوی است که باعث کاهش و کوچک شدن سلول‌های چربی در بدن مردان و زنان می‌شود. امروزه مطالعات جدید چندین خاصیت کلیدی ترکیبات سویا را که باعث کاهش وزن می‌شود، نشان داده اند که در ذیل آورده شده است:

* محصولات سویا دارای مقادیر قابل توجهی ایزوفلاوون است که باعث کاهش ذخیره چربی بدن می‌شود. به این معنی که کالری کمتری به شکل چربی در بدن ذخیره می‌شود. انسولین باعث ذخیره قند به‌صورت چربی در بدن شده و محصولات سویا موجب تعدیل میزان انسولین در بدن و به دنبال آن کاهش میزان چربی می‌شود.

* سویا می‌تواند توده عضلانی را افزایش دهد. ماهیچه‌ها و عضلات برای انجام کارهای روزانه و ورزش، انرژی مصرف می‌کنند. با افزایش توده عضلانی اگر ورزش هم نکنید، کالری بیشتری مصرف می‌شود. به عبارت دیگر با داشتن توده عضلانی بیشتر، به سمت کاهش وزن یا از دست دادن کالری پیش می‌روید. سویا می‌تواند با استفاده از مکانیسم‌های مختلف باعث کاهش یا توقف رشد سلول‌های چربی در زنان و مردان شود.

* سویا سرعت سوخت و ساز(متابولیسم) سلول‌های چربی را افزایش می‌‌دهد.

* سویا باعث می‌شود که شما احساس سیری کنید، زیرا شاخص گلیسمی آن پایین است و تغییرات میزان انسولین را کاهش می‌‌دهد.

* سویا انرژی بیشتری به شما می‌دهد، بدین معنی که شما قدرت اراده بیشتری برای انجام صحیح کارهایتان دارید. دانه سویا حتی باعث کاهش وزن حیوانات نیز می شود. تحقیقات یک موسسه ژاپنی نشان می‌دهد که مقدار چربی بدن در موش‌های چاق، زمانی که تحت رژیم غذایی سویا قرار گرفتند، به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت. سویا همچنین کلسترول و قند خون را کاهش می‌‌دهد. تحقیقات دیگر در ژاپن نشان داده است که ساپونین موجود در این محصولات، باعث جلوگیری از چاقی در موش‌ها می‌شود. به‌طور خلاصه، محصولات پروتئینی سویا(به‌خصوص آجیل سویا که حاوی کلیه ترکیبات دانه طبیعی سویاست) در صورتی که به اندازه مناسب مصرف شوند، بهترین رژیم غذایی هستند که انسان را سر حال و شاداب نگه می‌دارند.

خواص مفید دانه های سویا
دانه های سویای خوشمزه با طعم خفیف آجیلی از 3000 سال پیش در چین کشت می شود اما خبر های خوب درباره تنوع فرآورده های سویایی و اثرات مثبت استثنایی که بر سلامتی می گذارند ، پدیده ای نسبتا جدید است.انواع مختلف این دانه در تمام سال قابل دسترس می باشد.دانه سویا یکی از دانه هایی است که حداکثر میزان کشت و کاربرد را درجهان داشته و از بهترین خوردنی هایی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

اثرات مثبت در سلامتی

دانه های سویا به طور وسیعی در جهان کشت و بکار برده می شوند.آمریکا بیش از 50 درصد تولید این غذای مهم را بخود اختصاص داده است.سویا ازغذاهایی است که که فواید آن در سلامتی بسیار مورد تحقیق قرار گرفته است.فواید کلیدی دانه های سویا به دلیل مقدار عالی پروتئین آنها،مقدار بالای اسید های چرب ضروری،ویتامین ها،مواد معدنی،ایزوفلاون ها و فیبرشان می باشد.

سویاجایگزین گوشت با تاثیر مثبت بر سلامتی

دانه های سویا از نظر کیفیت پروتئینی با غذاهای حیوانی برابرند.تنها مصرف یک فنجان از دانه سویا،2/57 درصد از مقدارمورد نیازروزانه به پروتئین را با کمتر از 300 کالری و فقط 2/2 گرم چربی اشباع تامین می کند. علاوه بر این پروتئین سویا مقدار کلسترول را کاهش می دهد.علاوه بر پروتئین مفید،سایر مواد مغذی آن عبارتند از آهنی که خوب جذب می شود.مصرف همان یک فنجان از دانه سویا 1/49 درصد از نیاز روزانه به آهن و 37 درصد نیاز روزانه به منیزیم و 2/41 درصد نیاز روزانه به اسید های چرب ضروری امگا 3 را برطرف می نماید

با سویا لاغر بمانید

بررسی های انجام شده در زمینه ترشح غدد داخلی نشان داد که ایزوفلاون های سویا از طریق تولید سلول های چربی کوچک تر و کمتر به ما کمک می کنند که لاغر بمانیم.غذا های سویایی که از دانه های کامل سویا تولید می شوند منبع غنی از ایزوفلاون ( حدود 40-30 میلی گرم در هر وعده ) می باشند.جالب است بدانید که روغن سویا ایزوفلاون ندارد.

کاهش فشار و کلسترول بد خون با سویا

مصرف دانه های سویا باعث کاهش قابل توجه فشار خون شده و نه تنها کل مقدار کلسترول خون را بطور قابل توجهی کاهش می دهد بلکه مقدار کلسترول خوب ( HDL ) را افزایش می دهد.این مساله مهم است زیرا کلسترول بویژه LDL ، بر روی دیواره رگ های خونی رسوب کرده و پلاک های سختی تشکیل می دهد.اگر این پلاک ها رشد کنند و یا بشکنند می توانند باعث حملات قلبی شوند.کلسترول HDL در سرتاسر بدن حرکت کرده و کلسترول های رسوب کننده در دیواره رگها را جمع آوری کرده و به کبد جهت خروج از بدن منتقل می نماید.یکی از روش های ممانعت از ابتلا به بیماری های قلبی کاهش مقدار LDL و افزایش مقدار HDL می باشد که دانه های سویا هر دو کار را باهم انجام می دهند.محققین بیان داشتند که جذب روزانه حداقل 20 گرم از پروتئین سویا به مدت 5 هفته ، در کاهش خطر بیماری های قلبی در افراد میانسال که بیشتر در معرض خطر می باشند بسیار موثر است.

علاوه بر این ، دانه های سویا حاوی مقادیر خوبی فیبر هستند که خوردن آنها باعث می شود فیبر به چربی و کلسترول غذا متصل شده و مقدار کمتری از آن جذب شود.همچنین فیبر دانه های سویا به نمک های صفراوی متصل شذه و آنها را از بدن خارج می کند.از آنجا که کبد کلسترول را به نمک های صفراوی تبدیل می کند خروج آنها بوسیله فیبر ، کبد را مجبور به استفاده از کلسترول بیشتر برای تشکیل نمک های صفراوی کرده و لذا کل کلسترول خون را کاهش می یابد. همچنین بیان شد که پروتئین های سویا احتمالا بخاطر داشتن اسید های چرب ضروری امگا 3 می تواند از تجمع پلاکت ها که باعث تشکیل لخته های خونی می شوند جلوگیری کند.همچنین پروتئین سویا با افزایش مقدار نیتریک اکسید خون از سخت شدن دیواره رگها ممانعت می کند.

سلامت زنان در دوران یائسگی با سویا

بررسی های انجام شده در سال 2004 در آمریکای شمالی نشان داد که غذاهای سویایی می توانند فواید ویژه ای برای قلب و استخوان های زنانی که نزدیک به دوران یائسگی قرار دارند ، داشته باشند.نتایج این مطالعات نشان داد که تعامل مفیدی بین ایزوفلاون های ( ترکیبات استروژنی ضعیف ) سویا و استروژن بدن انسان در کاهش کلسترول و افزایش جرم استخوان وجود دارد و اینکه اگر زنان سویا را قبل از دوران یائسگی بطور منظم مصرف کنند، در سلامتی آنها پس از یائسگی مفید است.همچنین بیان داشتند از آنجا که ترکیب استروژن- سویا باعث بهبود کلسترول و استخوان می شود ، می تواند اثر مثبتی هم بر روی سایر مناطق بدن که تحت تاثیر استروژن قرار دارند مثل مغز داشته باشد.

لازم است بدانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بعد از دوران یائسگی در زنان بیشتر می شود، زیرا مقدار فاکتور های موثر در این زمینه مثل هموسیستئین و آهن در این دوران افزایش می یابد.مصرف پروتئین سویا توسط زنان به دلیل داشتن فیتات طبیعی که قابلیت اتصال به مواد معدنی دارد باعث کاهش قابل توجه مقدار هموسیستئین و آهن شده و لذا ابتلا به بیماری های قلبی کاهش می یابد.

یکی از کاربرد های عمومی تر دانه های سویا تاثیر بر علائم دوران یائسگی است.ایزوفلاون های سویا مانند استروژن های خیلی ضعیف در بدن عمل می کنند.این فیتو استروژن ها به گیرنده های استروژنی متصل شده و تحریک کافی برای کمک به حذف بعضی از علائم ناراحت کننده ای که در اثر کاهش مقدار استروژن طبیعی اتفاق می افتد ایجاد می کنند.تحقیقات نشان داده که زنانی که از غذا های سویایی استفاده می کنند به مقدار قابل توجهی کمتر از گرگرفتگی دوران یائسگی شکایت دارند.همچنین بررسی ها کاهش قابل توجهی را نه تنها در علائم دوران یائسگی مانند تپش قلب،احساس افسردگی و خستگی بلکه همچنین در کاهش چربی بدن بویژه چربی شکمی در اثر مصرف سویا نشان داد و این خبر خوشی برای خانم هاست زیرا چربی شکمی ارتباط خیلی نزدیکی با بیماری های قلبی دارد.

تحقیقات نشان می دهد که ایزوفلاون های سویا می توانند در سال های بعد از یائسگی به زنانی که دارای مقدار کمتر مواد معدنی استخوان هستند ، کمک کنند تا از شکستگی لگن در امان بمانند.

تثبیت قند خون در مقادیر مجاز با سویا

شرایط دیگری که در آن دانه های سویا می توانند بسیار مفید باشند دیابت ها بویژه نوع 2 آن هستند.پروتئین سویا برای بیماران دیابتی که با منابع حیوانی پروتئین مشکل دارند عالی است.پروتئین و فیبر موجود در دانه های سویا می تواند از مقدار بالای قند خون مممانعت کرده و به حفظ آن در زیر حد کنترلی کمک کند.البته تمام این کارها باید زیر نظر پزشک انجام شود.بیماران دیابتی بسیار مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و سخت شدن دیواره رگها هستند.حفظ مقدار کلسترول در حد پایین با دانه های سویا می تواند مفید باشد.همچنین در بیماران دیابتی مقدار تری گلیسرید ها افزایش می یابد که مصرف سویا در کاهش آن بسیار موثر است.

پیشگیری از بیماری های کلیوی با سویا

محققین بیان داشتند که وجود مقدار بالای اسیدآمینه آرژنین در دانه سویا باعث بهبود جریان خون در کلیه و بنابراین عملکرد آن می شود.

پیشگیری از وقوع سرطان روده با سویا

ماده حفاظت کننده در برابر سرطان ، اسفنگولیپید ها هستند ( یک نوع لیپید یا چربی که در بدن در تشکیل بافت عصبی بکار می روند ).اسفنگولیپید سویا ، گلوکوزیل سرامید نامیده می شود که با تاثیر بر 96 ژن مختلف در سلول هایی که تشکیل دهنده آستر روده هستند باعث کاهش تولید 2 فاکتور مرتبط با شروع و انتشار سرطان در آن ناحیه می شوند.

پیشگیری از وقوع سرطان پروستات با سویا

شیوع سرطان پستان در آسیایی ها خیلی کمتر از جمعیت های غربی است و غذا های سویایی می تواند دلیل مهم آن باشد.مصرف غذاهای سویایی بدلیل داشتن ایزوفلاون ها بطور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پروستات را بویژه در مردان بالای 60  سال کاهش می دهد.

پیشگیری از وقوع سرطان کولون با سویا

فیبر موجود در دانه های سویا می تواند به سموم عامل سرطان متصل شده و آنها را از بدن خارج نماید.بنابراین آنها دیگر نمی توانند به سلول های کولون آسیب برسانند.به همین دلیل است که در مناطقی که دانه سویا بطور منظم خورده می شود میزان سرطان کولون و همچنین برخی سرطان های دیگر مثل سرطان سینه کمتر است.مطالعات نشان دادند که سرطان کولون می تواند یک سرطان وابسته به هورمون باشد و سویا نه تنها می تواند به ممانعت از وقوع آنها کمک کندبلکه می تواند اثر خیلی مثبتی بر تعداد و اندازه تومورهایی داشته باشد که قبلا تشکیل شدند.

سویا و چربی خون
دانشمندان ایتالیایی درمرکز مطالعات هایپرلی پی دمیاس در دانشگاه میلان از سال 1972 مطالعاتی را درباره خواص سویا اغاز نمودند و از این تحقیقات نتیجه گرفتند سویا برای اشخاصی که به طور ارثی دارای کلسترول بالا حتی بالاتر از 300 هستند گیاه شفا بخشی می باشد. در این مطالعات روشن شده است که این گروه اشخاص اگر به جای گوشت و لبنیات دامی برای تامین پروتین مورد نیاز از فراورده های سویا استفاده کنند پس از مدتی جز ء مخرب  و مضر کلسترول انها یعنی LDL  20 – 15 درصد کاهش می یابد و حتی در کودکان نیز این رژیم کارساز است. به علاوه دریافتند که سویا حتی با اثار نامطلوب غذاهای پرچربی حیوانی نیز مبارزه می کند که برای این ازمایش عده ای از محققان به سرپرستی دکتر سی ار سیرتوری مقدار 500 میلی گرم کلسترول ( مقداری که در دو تخم مرغ وجود دارد. ) به رژیم غذایی روزانه گروه مورد مطالعه اضافه نموده و مشاهده کردند که خوراکهای سویا ، با اثار مضر کلسترول اضافه شده مقابله نموده و مانع افزایش  کلسترول خون گروه مورد مطالعه شده است . جالب این است که گروه تحت ازمایش پس از اینکه کلسترول خون انها تا حد نرمال کاهش یافت رژیم روزانه خود را با گوشت از سر گرفتند ولی اقلا هفته ای شش وعده از غذای خود را از پروتئین سویا استفاده می کردند ، با این ترتیب مع هذا در مدت دو سال ازمایش کلسترول خون انها درهمان حد عادی و پایین باقی ماند .
به علاوه دکتر سیر توری مدعی است که رژیم سویا پس از مدتی نه فقط مقدار LDL را کاهش می دهد بلکه جزء HDL یعنی جز ء مفید کلسترول را نیز افزایش میدهد و همچنین نه فقط روند پیشرفت ناراحتی شریانی قلب را متوقف میکند بلکه تا حدودی روند بیماری را معکوس می سازد و به اعاده سلامت شریان قلبی کمک می کند.

در یادداشتهایی از دکتر سیرتوری امده است که یک زن پس از سه سا استفاده از رژیمم سویا ، کلسترول خونش از 332 میلیگرم در هر 100 گرم خون به 206 میلیگرم کاهش یافت و همچنین مقدار تری گلیسیرید از 68 به 59 میلی گرم پایی امد و جریان گردش خون قلب او به طور یکه الکتروکاردیوگرام نشان میداد اصلاح شده بود. به نظر می رسد که سویا در مورد اشخاصی که به طور ارثی دارای کلسترول خون بالایی هستند بیشتر موثر استو در مورد اشخاصی که دارای کلسترول نرمال هستند کمتر تاثیر دارد.

سویا در تعادل قند و انسولین خون نقش موثری دارد ومعمولا برای بیماری قند تجویز می شود به عقیده دکتر داوید جنکینس از محققان دانشگاه تورونتو ، فراورده های سویا از نظر کنترل قند خون رقیب ندارد ودر لیست خوراکی های گیاهی موثر در بیماری قند  پس از مغز بادام زمینی جای دارد.  دکتر جنکینس اضافه می کند البته تمام انواع لوبیا در تنظیم قند خون موثرند ولی سویا در این مورد بین لگومها بالاترین مقام را دارا میباشد.

محصولات شرکت شهر سلامتی بهرام (بکر)

1-شیر سویا در 6 طعم ، بسته بندی220 سی سی ، 500 سی سی و 1 لیتری ، ساده -کاکائو - موز - نارگیل - فندق  بادام 

2-پنیر سویا (تافو) با طعم های مختلف ، بسته بندی 450 گرمی ، ساده زیره کنجد و شوید

3-ماست سویا در 3 طعم ، بسته بندی شیشه ای 650 گرمی ، ساده موسیر دلال 

4-دوغ سویا در چند طعم ، نعناع پونه 

5-سوسیس و کالباس ، سویا سیس -  تافو سیس سویا باس تافو باس

6-گوشت سویا در دو نوع مختلف ، سویا میت   خورشتی و چرخ کرده - تافو میت 

7-فلاسوی

8-کباب سوی

9-برگر ، سویا برگر تافو برگر

10-کشک سویا

11-خامه سویا

12-کتلت سویا

13-فلاویچ سویا

14-انواع خورشتهای کنسرو شده 

15 سس سویا  سس مایونز  سس سبزیجات  سس سالاد

ودر نهایت آرزوی قلبی مدیر عامل این شرکت هاشم جعفرزاده (پدر سویای ایران)مهار و ریشه کنی 14 بیماری در کشور می باشد.

التماس دعا


نظرات کاربران
ارسال نظر